Image

Image
May we never let things we can't have or don't have or shouldn't have, spoil our enjoyment of the things we do have and can have. For one of the greatest lessons in life is learning to be HAPPY without the things we can't or shouldn't have...

Thursday, September 15, 2011

Beauty and the beast....

Kedatangan bulan Syawal sekarang ni banyak memberi peluang pada bukan saje muslimin dengan muslimat mengeratkan silaturrahim dengan adanya open houz every week. Time ni lah nak ziarah-menziarahi sedara mara and kengkawan yang dh rasa macam berkurun lamanya tak jumpa.

Masa buat open houz hari tu pun, my close friend sejak zaman skolah lagi yang balik beraya from Oz sempat gak menghadirkan diri. Last time jumpa masa kenduri kawen kawan skolah jugak last year. Esok pon ada lagi jemputan open houz kawan skolah yang sememangnya berkurun tak jumpa sejak habis SPM. Wahhh!! Dah 15 tahun tu tak jumpa. Itu pun nasib baik la ada FB, boleh jugak tau perkembangan masing2 walaupn setakat di alam cyber je. 

Talking about FB ni, me myself macam orang lain jugak yang ada acc FB, banyak jumpa balik kawan2 lama especially kawan skolah kat cni. Majoriti semua dah ada family masing-masing. Bila godek-godek profile diaorang dapat la tengok si A kawen dengan sape, si B kawen dengan sape and so on lahh. Dalam hati "ooo...dia ni kawen dengan dia ni ye", " hmmm.....takdelah cantik bini dia pon" atau "hmmmm..takdelah hensem mana pon laki dia. Dia lawa". Macam-macam spontaneous thoughts lah dekat kepala otak ni...hehe.

So when I look back at myself years ago when I was in school where I used to be a reserved and lack of confidence type of person, and then I look at them whom I used to admire and afraid to be friend with becoz of their beauty, i thought, " how ridiculous I am back then!!They were not angels, they were just a bunch of normal people like me". What I mean is, biasala teenagers, crushes always happened, right. Kejap dengan mamat ni, esok nampak mamat yang lebih hensem and macho, terus beralih arah pulak. Nak berkawan takot sebab dia hensem, kita tak lawa. Lepas tu dia pulak kalo nak ngorat, ngorat budak2 yang lawa2 aje....grrrr. 

Lepas tu pulak, kalau ada kawan2 yang lawa2 mesti segan nak kawan sebab dia ramai peminat, kita takde peminat pon. Minat kat orang lain ada la kan..haha.

See what I mean??? No self-confidence at all plus too much negative thoughts on ourselves. Yes, I get it! Normal people will always admire and look up to beautiful people. But not born beautiful, does not mean that we cannot be friends or having relationships with beautiful people. Tengok jelah sekarang, those beautiful people which I have crushes on back then, ended up with not so beautiful people eventually. Dalam hati.." kalau camni je taste dia, aku pon layak nak ngorat dia dulu2" atau " aku pun lagi cantik dari bini dia sekarang"...weehoooo!!

As I grew older, self-confidence datang sendiri though i'm not born beautiful becoz I know I can look beautiful by being beautiful inside out if I want to. Even if I cannot change how Allah created me. At least I'm not blind...I'm not deaf and I'm not silent. I'm physically capable being a normal human being. There are lots of ways to look beautiful nowadays. Change the way you dress, put your make-up on, eat healthy foods, take good care of your skin or what ever it is (only dengan cara yang dihalalkan dlm Islam), don't forget to bring along your self-confidence and always think positively. And how to achieve that if you don't have people to guide you??? READ!! Magazines, books and you can always google. There are lots and lots of video tutorial and articles to help you look beautiful. Just don't overdoing it...less is more.

No comments:

Post a Comment