Image

Image
May we never let things we can't have or don't have or shouldn't have, spoil our enjoyment of the things we do have and can have. For one of the greatest lessons in life is learning to be HAPPY without the things we can't or shouldn't have...

Wednesday, March 7, 2012

Kalau saya tak bekerja saya akan.......

Tajuk memang tak bleh blah kan...haha. Sampai kucing tumbuh tanduk pn blom tentu angan-angan ini akan jadi kenyataan. Tapi kan kalau la my other half diberi rezeki yang lebih untuk menanggung keluarga kami dengan dia seorang je bekerja (maksudnya masa tu angan-angan ini dah jadi kenyataan, kn) banyak benda planning nak buat. Kalau saya tak bekerja sepenuh masa seperti sekarang, saya akan :-

1. masuk kelas menjahit
2. masuk kelas menjahit manik
4. masuk kelas fotografi
3. buat biznes online

Di samping menguruskan rumah tangga dan anak-anak, perkara2 di atas la yang saya akan buat. Sebabnya, honestly saying, minat dalam bidang engineering ni langsung dah tak ada dalam diri. Bila selalu paksa diri buat benda yang kita tak minat, hari-hari plak tu, benda kecik pon boleh jadi stress.

Nak tukar keje pon tak membantu walaupun dari segi kewangan boleh membantu, tapi kalau environment kerjanya dan bidang kerjanya sama, outcome pon sama seperti sekarang jugak. Sebabnya dah TAK MINAT a.k.a dah TAWAR HATI.

Tapi disebabkan HUTANG, saya terbelenggu di sini demi melangsaikan segala hutang piutang yang entah bila akan langsai sepenuhnya. Kalau keje tempat baru dengan gaji baru yang lebih banyak mungkin jugak hutang2 boleh dilangsaikan dalam masa yang lebih singkat...ermmm mungkinkah??? Atau mungkinkah dengan gaji baru akan melayakkan saya untuk lebih banyak berhutang seperti menaik taraf kereta yang ada sekarang kepada kereta idman iaitu Mitsubishi Grandis??? Mungkin jugak.

Tapi yang pastinya nak masuk segala macam kelas tu perlukan duit jugak, kalau tak kerja mana nak dapat duit? Husband? Tak sampai hati pulak kecuali la gaji tu memang berlebih-lebih sampai tak tau nk buat pe..hehe. So kesimpulannya kena kerja sampai tua la gamaknya, tak payah nak berangan lebih-lebih kalau takde DETERMINATION untuk berubah.

No comments:

Post a Comment